Denna sida är ett förslag och det som beskrivs här är inte giltigt
Avtal för medlemsmaskin
Ansvarsfriskrivning
Datorföreningen tar inget ansvar för att den maskin medlemmen placerar kommer att vara tillgänglig via nätverket. Föreningen kan varken garantera strömförsörjning, nätverkstillgång eller lokalens miljö (temperatur, damm, etc.). Det kan således kan det inte heller garanteras att medlemmens maskin kommer operera inom hårdvarans specifikationer och det går således inte att ålägga DF något ansvar för nekade garantiärenden på medlemmens maskin.
Eftersom maskinens drift ansvaras av medlemmen själv tar föreningen inte heller något ansvar för konfiguration av mjukvara eller backup av data.
Medlemmens ansvar
Det är medlemmens ansvar att tillgodose att den hårdvara som placeras i lokalen är stabilt placerad/förankrad på ett sätt som gör att hårdvaran inte kan påverkas av flytt av annan hårdvara (t.ex. ska rackmonterade maskiner sitta i korrekta rackskenor som är fast monterade i det rack den är placerad i). Medan alla arbeten sker med försiktighet och medlemsmaskiner hanteras med extra vaksamhet kan föreningen kan ej garantera att hårdvaran inte skadas under arbeten i lokalen. Om hårdvaran inte sitter monterad på ett säkert sätt ökar risken för att hårdvaran skadas.
LUNETs regler
Medlemsmaskinen faller (precis som övrig aktivitet i DFs nät) under LUNETs och SUNETs regler 1. Det betyder bland annat att maskinen inte får användas för att ge personer utanför universitetet nätverkåtkomst samt att alla former av kommersiell verksamhet (inklusive reklamförsedda sidor) är förbjuden.
Med anledning av ovanstående ska medlemmen inte ge icke-DF-medlemmar åtkomst till tjänster som kan administrera innehållet på maskinen eller ge icke-medlemmar nätverksåtkomst till DFs nät. Det är t.ex. ok att ha en blogg med kommentarer om denna modereras för att ta bort innehåll som ej uppfyller LUNETs regler. Det är dock inte tillåtet att ge en icke-DF-medlem ett användarkonto på en sådan blogg för att skriva nya blogginlägg. Likaså är det inte tillåtet att ge en icke-DF-medlem ett användarkonto med SSH-access (eller liknande) på maskinen, då detta kan möjliggöra tunnling nätverkstrafik genom LUNET. Undantag till regeln kan i särskilda fall ges, men ska då skriftligt godkännas av styrelsen (med kopia av protokollet till medlemmen).
df.lth.se
Maskinen har i enlighet med LDCs regler en adress som slutar på df.lth.se. I enlighet med universitetsbeslut får DF eller medlemmen inte använda denna för att publicera material (typiskt mail, webb, ftp och dyl).
I första hand ska inget innehåll visas om en df.lth.se-adress begärs. I andra hand ska trafik omedelbart omdirigeras till en adress som inte tillhör universitetet.
Om inget av ovanstående är möjligt (t.ex. ftp) ska inga länkar eller andra referenser till .df.lth.se-adressen användas någonstans.
Drift
Medlemmen ansvarar för att maskinen är i drift och användande. En maskin som inte längre är aktiv på nätverket (eg. pingbar) ska antingen:
- repareras
- ersättas på plats av en maskin som inte kräver mer utrymme eller ström än den förra
- avlägsnas från lokalen (varvid avtalet upphör)
Medlemmen ansvarar även för att maskinen hålls uppdaterad och att det som körs på maskinen på intet sätt skadar föreningen eller universitetet.
Kontakt
Medlemmen ansvarar för att vara nåbar. Detta innebär att:
- Medlemmen tillser att det finns en korrekt och uppdaterad alternativ e-post i DFs medlemsregister.
- Medlemmen tillser att postadressen i medlemsregistret är uppdaterad.
- Mail till medlemmens DF-adress når medlemmen (det går således inte att använda medlemsmaskinen som enda mailserver för forward).
Föreningens ansvar
Föreningen ska för en maskin som med godkännande placerats hos föreningen fortsätta upplåta sådan plats samt tillse att medlemmen får fysisk åtkomst till maskinen så som behövs för att medlemmen ska kunna uppfylla sina krav ovan.
Så långt det står föreningen möjligt ska ström och nätverksåtkomst tillhandahållas maskinen.
Föreningen ska bistå med enklare åtgärder (t.ex. omstarter, avläsning av terminalloggar) i samband med att man utför andra arbeten i lokalen.
Vid planerade arbeten som väntas påverka maskinens drift (t.ex. nätverksavbrott i >30min eller brott i strömförsörning) ska medlemmen meddelas om detta minst 2 veckor i förväg.
Kontaktprocedur
Vid kontakt med medlemmen angående medlemsmaskinen skickas först e-post till det e-postkonto som föreningen erbjuder.
Om kontakt ej nås skickas därefter mail till den alternativa e-postadress som står i medlemsregistret.
1 månad efter uteblivet svar på någon av dessa skickas ett brev till medlemmen (detta kan göras i samband med inbetalningskort).
Följder av brustet ansvar
Om medlemmen brister i sina åtagande eller ej upprätthåller sitt medlemsskap i föreningen stängs maskinen i första skedet av. Därefter kontaktas medlemmen i enlighet med ovanstående kontaktprocedur. Har medlemmen efter 3 månader från det sista utskicket inte hämtat maskinen eller uppfyllt sina åtagande står det föreningen fritt att avlägsna maskinen från lokalen (slänga den).
Har föreningen brustit i sina åtaganden kan medlemmen få åter sin medlemsavgift för den period som det gällt.
Procedur vid oenighet
Om föreningen och medlemmen ej är överens om ovanstående ska detta överklagas till föreningens styrelse för beslut. Om medlemmen inte godtar sådant beslut kan medlemmen överklaga frågan som då ska behandlas på nästa medlemsmöte.
Under den tid som överklagan pågår får maskinen inte slängas. Om inget uppenbart hinder föreligger kan medlemmen hämta sin maskin om så önskas, men innan slutgiltigt beslut är taget kommer maskinen inte tas i drift i föreningens lokaler.
Uppdatering av avtal
Uppdatering av detta avtal kan ske av styrelsen om så blir nödvändigt (ett exempel skulle vara uppdatering av LUNETs avtal eller omtolkning av dessa). I sådana fall kontaktas medlemmen i enlighet med kontaktproceduren och det är medlemmens ansvar att antingen acceptera uppdateringen av avtalet eller avlägsna sin maskin från lokalen.