Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)

Basfakta

KursÖversiktlig planering
KurskodVFT131
ProgramV och L
Antal registrerade på kursen12
Antal enkätsvar/svarsfrekvens8 / 67%
Antal män som svarat12
Antal kvinnor som svarat14
Antal godkända/andel av registrerade     11 / 92%
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %1 4 %
30-70 %0 0 %
70-100 %25 96 %

Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1001 4 %
-501 4 %
+010 38 %
+507 27 %
+1007 27 %

Missnöjda (<0) 2 8 %
Neutrala (0) 10 38 %
Nöjda (>0) 14 54 %

Medelpoäng+35
Män+29
Kvinnor+39
LTH medelpoäng+24

Skalor

Poäng
SkalaKursenLTH
God undervisning +8-15
Tydliga mål-24+2
Förståelseinriktad examination+69+2
Lämplig arbetsbelastning+31-24
Allmänna färdigheter+29-9
Enskild fråga:
Kursens känns angelägen för min utbildning+42

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Kursansvariges kommentarer

Kursen är en projektkurs där studneterna skall få kännedom om vad kommunal översiktsplanering är. Med tanke på den korta tid som står tillförfogande hinner de inte gör en komplett översiktsplan, utan de för stanna vid att göra ett program som redovisar de viktigaste strategierna för kommunen. I kursen får de tillgång till den gällande planen.

I år fick studenterna börja med att utvärdera tre planer, för att se lite olika upplägg och kvaliteter. De skulle sedan arbeta vidare med den ofullständigaste planen. Svårigheten med kursen är och har alltid varit att förklara för studenterna exakt vad de skall göra, eftersom planering på denna nivå i stor utsträckning är ett projekt där det gäller att utnyttja och sammanställa tidigare kunskaper i ett sammanhang. vi har försökt bygga upp arbetet i etapper där studenterna skall lämna in uppgifter underhand. De sammanställda rapporterna bedöms och betygssätts. Vi är tre lärare i kursen som representerar olika kompetens vilket inte gör det lättare för studenterna.

Ett stort problem är, att det är svårt att hinna med att ge feedback till samtliga grupper då man samtidigt har annan undervisning. Studenterna får inte fullt ut den vägledning man skulle vija ge dem.

Ett annat problem är att L- och V-studenterna "försvinner" till olika grupprum där de har tillgång till datorer i ställer för att stanna på ritsalen och utnyttja lärarnas kompetens och anvisningar.

Det har varit god stämning under hela kursen och den tid vi haft till förfogande har lett till mycket kontakter med studenterna. De inlämnade rapporterna har varit av god kvalitet och visar att studenterna - trots sin uppenbara förvirring inledningsvis - ändå vid kursens slut tillägnat sig de kunskaper vi velat förmedla. Dock funderar jag fortfarande på hur vi skall bära oss åt för att tydligare redovisa vad vi förväntar oss att de skall prestera.

Utbildningsnämndens kommentarer