Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)

Basfakta

KursIndustriell ekonomi FK
KurskodMIO040
ProgramM
Antal registrerade på kursen17
Antal enkätsvar/svarsfrekvens16 / 94%
Antal män som svarat11
Antal kvinnor som svarat5
Antal godkända/andel av registrerade     11 / 65%
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %1 6 %
30-70 %8 50 %
70-100 %7 44 %

Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1000 0 %
-502 13 %
+06 38 %
+505 31 %
+1002 13 %

Missnöjda (<0) 2 13 %
Neutrala (0) 6 38 %
Nöjda (>0) 7 44 %

Medelpoäng+23
Män+25
Kvinnor+20
LTH medelpoäng+24

Skalor

Poäng
SkalaKursenLTH
God undervisning-15-15
Tydliga mål-14+2
Förståelseinriktad examination+20+2
Lämplig arbetsbelastning-38-24
Allmänna färdigheter +4-9
Enskild fråga:
Kursens känns angelägen för min utbildning+66

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Kursansvariges kommentarer

Kursen erhåller för M-teknologer ett sammanfattande värdering på +23 poäng,
andelen nöjda 44 %, neutrala 38%, missnöjda 13%.

Vid en noggrannare analys och diskussion kring uppföljnings dimensionerna
i samband med kursutvärderingen framkom följande:

God undervisning: Här erhåller fråga 7 -61 p. och fråga 18 -57 p. Övriga frågor pluspoäng. Att konstatera är att utfallet på dessa frågor är givna, ingen personlig återkoppling har getts på teknologernas insats. Däremot har teknologerna erhållit gruppvis återkoppling på case mm. Idagsläget finns ej häller resuser att ge 129 teknologer under 7v. personlig återkoppling i den omfattning som givetvis är önskvärt!

Tydliga mål: Fråga 1 erhåller lägst poäng -23 p. Att konstatera är att teknologerna i samband med case inledningsvis har varit osäkra vad som förväntades av dom. Här kan vi förtydliga! Dock kan en viss osäkerhet kanske finnas då denna kurs är den första (tror jag) där dom möter denna undervisningsform!

Utbildningsnämndens kommentarer

+66 som betyg på att kursen känns angelägen för de studenter som väljer den, bekräftar kursens goda rykte.
Casemetodiken är bra.
Fråga 7 och 18 om lärarnas kommentarer på studenternas löpande arbete är irrelevanta för kursupplägget på en så stor kurs.
Målen kan bli tydligare. -Något att jobba på!
Arbetsbördan är stor, vilket vi inte sett så tydligt tidigare.