Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)
Basfakta
Kurs | Termodynamik |
Kurskod | MMV012 |
Program | M |
Antal registrerade på kursen | 125 |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 82 / 66% |
Antal män som svarat | 61 |
Antal kvinnor som svarat | 19 |
Antal godkända/andel av
registrerade | 90 / 72% |
Närvaro vid undervisningen | Andel av undervisningen | Antal | Andel | 0-30 % | 4 | 5 % | 30-70 % | 26 | 32 % | 70-100 % | 51 | 62 % |
|
Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.
Sammanfattande värdering
Fördelning av svar på frågan: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
Svar | Antal | Andel | -100 | 0 | 0 % | -50 | 8 | 10 % | +0 | 23 | 28 % | +50 | 33 | 40 % | +100 | 17 | 21 % |
| Missnöjda (<0) | 8 | 10 % | Neutrala (0) | 23 | 28 % | Nöjda (>0) | 50 | 61 % |
| Medelpoäng | +36 | | Män | +33 | | Kvinnor | +47 | LTH medelpoäng | +24 |
| |
Skalor
| Poäng |
---|
Skala | Kursen | LTH |
---|
God undervisning | +8 | -15 |
Tydliga mål | +25 | +2 |
Förståelseinriktad examination | +27 | +2 |
Lämplig arbetsbelastning | +23 | -24 |
Allmänna färdigheter | -4 | -9 |
Enskild fråga: | | |
Kursens känns angelägen för min utbildning | +40 | |
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Bra kurs.
Lämplig arbetsbelastning.
Kursansvariges kommentarer
Bra svarsfrekvens, 79%.
+40 för att kursen är angelägen är naturligt eftersom kursen ger ett kärnämne på M.
+35 som betyg på fråga 2 om utveckling av problemlösningsfärdighet är för lågt med tanke på att det är ett uttalat mål med kursen.
Grupparbete och skriftlig kommunikation har vi inte fokuserat på, dvs fråga 9 och 11 är irrelevanta för kursen, som har många deltagare. Vi ger feedback på skriftliga rapporter, men många studenter är ointresserade och hämtar den inte.
Utbildningsnämndens kommentarer
Bra kurs som fungerar väl sedan flera år, vilket bekräftas även här.
Intressant att notera är skillnaden mellan nöjda och missnöjda studenter vad gäller förståelseinriktad examination, god undervisning och färdigheter i problemlösning. Här tappar vi kanske de svagare studenterna onödigt tidigt. -Något att diskutera vidare.
Frågorna 9 och 11 om att arbeta i grupp och kommunicera skriftligt är irrelevanta för kursupplägget.