Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)

Basfakta

KursMasstransport i naturliga och tekniska system
KurskodKTE170
ProgramW
Antal registrerade på kursen49
Antal enkätsvar/svarsfrekvens40 / 82%
Antal män som svarat17
Antal kvinnor som svarat23
Antal godkända/andel av registrerade     36 / 73%
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %2 5 %
70-100 %38 95 %

Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1000 0 %
-502 5 %
+07 18 %
+5021 53 %
+10010 25 %

Missnöjda (<0) 2 5 %
Neutrala (0) 7 18 %
Nöjda (>0) 31 78 %

Medelpoäng+49
Män+44
Kvinnor+52
LTH medelpoäng+24

Skalor

Poäng
SkalaKursenLTH
God undervisning+11-15
Tydliga mål+26+2
Förståelseinriktad examination+53+2
Lämplig arbetsbelastning+35-24
Allmänna färdigheter+27-9
Enskild fråga:
Kursens känns angelägen för min utbildning+76

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Kursen upplevdes som relevant för utbildningen och många var nöjda. Trevligt med inlämningsuppgifter och inte enbart traditionell examination. Inlämningsuppgifterna ledde till diskussioner och därmed en fördjupad förståelse. Studiebesöket på Nymölla upplevdes som mycket intressant. Även gästföreläsaren från Alstom uppskattades. Gruppdiskussionsuppgifterna var också väldigt bra.

Vissa föreläsningar låg lite över vår nivå och fokuserade på formler som vi inte riktigt förstod. Overhead direkt från kompendiet ger inte heller så mycket eftersom man lika gärna kan läsa dessa själv.
Felaktigheter i kompendier leder till väldigt mycket extra arbete om man inte har grunderna klart för sig.

Kursansvariges kommentarer

Kursen har som helhet fungerat mycket bra. Studenterna är nöjda med kursen, och som lärare är vi mycket, mycket glada för att studenterna har utvecklats så positivt under kursen.

Vi har dock mätt att betyget på kursavsnittet innan jul inte alls var så bra som på kursen som helhet. Studenterna började tycka om kursen när helheten blev mer tydlig, och inslagen av återkoppling och diskussion ökade. CEQ visade att synnerhet kvinnorna tyckte att kursen blev bättre efter jul. Därför skall vi göra vissa, smärre justeringar i uppläggningen innan jul:

- byte av vissa räkneuppgifter som är väl "kemitekniska"
- införande av fler korta diskussionsseminarier redan under hösten
- bättre avstämningar av nivån på vissa föreläsningsmoment
- fortsatt komplettering av den hemsidan med lösningar.

Dessutom skall vi fortsätta jobba med undervisningsmaterialet. Vi tycker väl att studenterna är väl kinkiga när det gäller små fel...

Den färdighetsutveckling som CEQ visar beror i hög grad på hårt arbete med rapportgranskning. Det mest oroande är att Anja och Liisa sannolikt inte kan lägga lika mycket tid på kursen. Det blir inte lätt att ersätta deras fina insatser!

Utbildningsnämndens kommentarer

Svarsfrekvensen på CEQ samt traditionell kursutvärdering var 100% respektive 65% av 40 registrerade på kursen. Kursen bedömdes som mycket bra av studenterna och ansågs mycket angelägen för utbildningen. Kurslitteratur var OK och lärarnas pedagogiska insats bra. Det var en god uppfyllelse av kunskapsmålen enligt studenterna. Kursen var väl anpassad till studenternas förkunskaper, arbetsbelastningen motsvarade kursens poängantal och examinationen var förståelseinriktad. Kursansvarig tyckte att informationen från utvärderingen gav en bra bild av kursen. Några mindre ändringar planeras till nästa år.

Som utbildningsledare vill jag passa på att tacka kursens lärarlag för ett gott arbete och gratulera till det goda betyget på kursen.