Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)

Basfakta

KursFysik
KurskodFAF107
ProgramW
Antal registrerade på kursen67
Antal enkätsvar/svarsfrekvens53 / 79%
Antal män som svarat19
Antal kvinnor som svarat32
Antal godkända/andel av registrerade     49 / 73%
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %1 2 %
30-70 %1 2 %
70-100 %49 92 %

Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1000 0 %
-502 4 %
+04 8 %
+509 17 %
+10038 72 %

Missnöjda (<0) 2 4 %
Neutrala (0) 4 8 %
Nöjda (>0) 47 89 %

Medelpoäng+78
Män+74
Kvinnor+80
LTH medelpoäng+24

Skalor

Poäng
SkalaKursenLTH
God undervisning+49-15
Tydliga mål+37+2
Förståelseinriktad examination+57+2
Lämplig arbetsbelastning+22-24
Allmänna färdigheter+12-9
Enskild fråga:
Kursens känns angelägen för min utbildning+75

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Deltagande studenter var mycket nöjda med kursen. Det var en god förståelseinriktad examination och föreläsarna uppfattades som mycket pedagogiska. Målen med kursen var klara och tydliga.

Kursansvariges kommentarer

Vi är mycket glada över kursutvärderingen och vill tacka alla studenter för den glädje de har gett oss, deras engagemang och idéer. I huvudsak överensstämmer vår uppfattning om kursen, dess mål och genomförande med den bild som utvärderingen ger.

I samband med genomförandet av kursen har vi diskuterat förslag till förändringar med studenterna. I första hand har dessa diskussioner cirkulerat kring ”övningarna” och studenternas behov av mer personlig återkoppling. Vår strategi i samband med övningarna är att lyssna färdigt på varje student. Det tar naturligtvis längre tid än att bara ge ett ”svar”. Med största sannolikhet kan behovet av individuell hjälp minska samtidigt som det blir mer tid över för personlig återkoppling om t.ex. problemlösningen istället kan organiseras i gruppform.

Utbildningsnämndens kommentarer

Svarsfrekvens på både CEQ samt traditionell kursutvärdering var 79% respektive 81% av 67 registrerade på kursen. Eftersom kursen gick över två läsperioder och ett flertal studieuppehåll tagits i samband med juluppehållet ligger den verkliga svarsfrekvensen över 90%. Kursen fick ett mycket gott betyg av studenterna och ansågs mycket angelägen för utbildningen. Kurslitteratur och lärarnas pedagogiska insats var utmärkta. Omdömet om övningar och labbar var bra. Det var en god uppfyllelse av kunskapsmålen enligt studenterna. Kursen var väl anpassad till studenternas förkunskaper, arbetsbelastningen motsvarade kursens poängantal och examinationen var förståelseinriktad och examinationsformerna var bra.

Som utbildningsledare vill jag passa på att tacka kursansvarig och dennes kollegor för ett mycket bra arbete och gratulera till det goda betyget på kursen.